We hebben een overschot aan zonnestroom. Waarom worden er dan toch overal zonneweides aangelegd?

jc54
2 weken geleden
Om ook op dagen dat de zon minder sterk schijnt, toch over voldoende stroom te beschikken. Bovendien kunnen we zo alternatieve (vervuilende) stroombronnen uitschakelen.
tinus1969
2 weken geleden
We hebben geen overschot; we hebben op sommige momenten een overschot.

Antwoorden (2)

Tja, goeie vraag. De overheid streeft naar steeds meer elektrische auto's, en dat veel mensen hun gaskacheltje inruilen voor een warmtepomp. Gebeurde aanvankelijk via financiële verleiding, nu steeds meer met dwang en dreiging. Dat overschot is er overigens slechts op enkele tientallen dagen per jaar, rond het middaguur. Daarom wordt er ook gewerkt aan waterstoffabrieken, die alle (nu nog) overtollige stroom gaan gebruiken. Of het netwerk dat allemaal aankan is zeer de vraag, en of het economisch verantwoord is evenzo.
Wie daar op wijst is een 'klimaatontkenner', maar dat terzijde.
2 weken geleden
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
Als er slechts op enkele tientallen dagen een overschot is, waarom moeten klanten die terugleveren dan een vergoeding betalen voor het terugleveren?
teusvh
2 weken geleden
Ik sla hem een beetje plat, maar het gaat om het principe. En het inzicht.
Een centrale levert stroom voor 10 cent per KWh. De helft van die kosten bestaat uit brandstof, de andere helft zijn vaste lasten. Onderhoud, rente en afschrijving, personeel, belasting en verzekering etc.
Als ze dan voor zonne- of windstroom ook 10 cent betalen verliezen ze een stuiver per KWh. Want alleen de brandstof wordt bespaard, terwijl de vaste lasten gewoon doorlopen.
Daarom is het ook hoogst bedrieglijk als ze je voorrekenen hoeveel een windmolen opbrengt, want waar ze dan nooit over spreken is dat nog steeds die centrale stand-by moet staan op de momenten dat de molen maximaal produceert.
De kosten die ze dus (is niet per ongeluk hoor) verzwijgen zie je als 'boete' op je energienota als je zonnepanelen stroom aan het net leveren.
Wat gebeurt bij het zgh. salderen is dat die kosten bij iedereen worden neergelegd, ook de mensen die niets terug leveren.
Hoewel het misschien tegenstrijdig lijkt, zijn er verschillende redenen waarom er nog steeds zonneweides worden aangelegd, zelfs als er een overschot aan zonnestroom is:

Opslaguitdagingen: Een van de grootste uitdagingen van zonne-energie is de opslag van overtollige energie voor gebruik op momenten waarop de zon niet schijnt, zoals 's nachts of op bewolkte dagen. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt in energieopslagtechnologieën zoals batterijen, kan het nog steeds moeilijk zijn om voldoende energie op te slaan voor langere periodes. Daarom kan het efficiënter zijn om overtollige zonne-energie om te zetten en te gebruiken op momenten van overvloed.

Ruimtegebruik: Zonneweides kunnen worden gezien als een efficiënt gebruik van beschikbare ruimte, vooral op plaatsen waar er veel open ruimte is, zoals landbouwgrond of voormalige industrieterreinen. Door zonne-energie op te wekken op deze locaties, kunnen landeigenaren extra inkomsten genereren en kunnen gemeenschappen profiteren van schone energie.

Netwerkstabiliteit: Het integreren van grote hoeveelheden zonne-energie in het elektriciteitsnet kan uitdagingen met zich meebrengen voor netwerkstabiliteit. Door zonneweides te bouwen op strategische locaties kunnen elektriciteitsnetbeheerders de belasting op het netwerk beter beheren en de stabiliteit handhaven.

Regionale verschillen: Hoewel er misschien een overschot aan zonnestroom is op bepaalde locaties, kan dit niet het geval zijn in andere regio's. Het bouwen van zonneweides op plaatsen met minder zonne-energiebronnen kan helpen om de lokale energiebehoeften te dekken en de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare energiebronnen te verminderen.

Al met al zijn zonneweides een belangrijk onderdeel van de transitie naar schone energie, zelfs als er momenteel een overschot aan zonne-energie is. Ze dragen bij aan het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen, wat cruciaal is voor het bestrijden van klimaatverwarring.
2 weken geleden